Wela Förlag

12 november 2005

Wela Förlag grundades sommaren 2004 och har sedan dess hunnit med att ge ut sju stycken fantasy- och science fiction-romaner, med ungdomar som huvudsaklig målgrupp. Cecilia Wennerström startade förlaget mest för att få utlopp för sina egna författardrömmar och kunna ge ut sin fantasyserie Sagan om Rand (hittills två fristående delar med en tredje planerad att ges ut under 2006).“Men det hindrar inte att roar mig enormt att ge ut andra. Nu börjar jag få ihop ett litet gäng författare som skriver science fiction eller science fantasy som jag själv. Ibland får jag manus också som är oerhört intressanta, så det blir säkert fler svenska debutanter på Wela”, säger Cecilia, som tillägger att det är extra kul att kunna ge ut svenska debutanter.

Litterärt har förlagets utveckling också gått som önskat, med
“underhållande och välskriven SF och fantasy, mest för åldrar runt 13-15 och över”. Cecilia har själv inget större intresse av heroisk fantasy eller högfantasy utan nämner hellre ungdomsböcker av Sven Christer Swahn, Maria Gripe och Ursula Le Guin, eller för den delen Bertil Mårtenssons och Patricia McKillips verk. Undomsböcker är någonting hon fortfarande köper och läser vid femtioåtta års ålder och uppskattningen av sagobokskonceptet är någonting hon ser som bidragande till att hon tycker att det är kul att ge ut verk för en yngre publik. Utgivningen handlar dock inte enbart om ungdomsböcker: Bland hittills utgivna finns Den Fula Prinsessan som riktar sig till en något äldre publik och KG Johanssons nästa bok beskrivs som “inte särskilt barnslig i tonen”.

“All fantastik från 11 års-läsare och uppåt är tänkbar för Wela”, sammanfattar Cecilia, även om hon gärna framhåller ungdomsbokens fördelar:

“En vuxenbok är mer komplicerad och kräver mer av läsaren. Den rör sig i och har referenser till vuxenvärldens arbetsliv och relationer. Eventuellt (men inte nödvändigtvis) behandlar den våld och sex på ett mer skoningslöst sätt än en ungdomsbok gör. Vi matas ju med mycket våld och sex i vår kultur, och för min del tycker jag det är skönt att fly in i en ungdomsbok ett tag någon gång emellanåt och slippa bombardemanget. Omotiverat, utstuderat våld i böcker och film avskyr jag.”

Att sälja böcker har dock varit svårare än Cecilia, som annars hör hemma i musikervärlden, trott. Rent ekonomiskt hade det ändå kunnat gå mycket värre: Förlagets böcker har i stort sett fått bra omdömen av Bibliotekstjänst lektörer, vilket är oerhört viktigt för ett förlag som säljer större delen av sina böcker till biblioteken.

“Jag tycker det är ganska befriande faktiskt, att biblioteken är så pass fristående från andra media. De litar så gott som enbart till sina egna lektörer och struntar i trender och bestsellers, i varje fall mycket mer än vad bokhandlarna tvingas göra.”

Bäst har A.R. Yngves Terra Hexa sålt; mycket på grund av att den hamnade som tillval i Fantasyklubbens medlemstidning hamnade upplagan på 500 exemplar och det har överlag varit enklare att sälja böckerna med svenska författare än förlagets översättningar. Man gör ändå ett nytt försök till jul med nya zeeländska Laraine Anne Barkers Jordskenet och den magiska Obsidianen. Målet är att kunna få upplagorna till de storlekar där det lönar sig att trycka med offsetteknik.

“Att trycka i tusental är fortfarande en dröm, men jag tror inte att den är ouppnåelig”, säger Cecilia.


Vidare läsning:

Wela Förlags hemsida.

Catahyas recensioner av böcker från Wela:
Elizabeth K. Burton – Den Fula Prinsessan
Larraine Stacey – Det gåtfulla pergamentet
A.R. Yngve – Terra Hexa

Tweet about this on TwitterShare on FacebookGoogle+share on Tumblr

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *