Les Chroniques des Crépusculaires

26 maj 2014

Författare: Gaborit, Mathieu

Serie: Fristående

På den franska fantastikscenen är Mathieu Gaborit ett känt namn. Han debuterade 1995 som 23-åring med Souffre-Jour, första delen i trilogin Les Chroniques des Crépusculaires (ungefär Krönikan om Skymningsrikena) och har sedan dess kommit ut med en rad böcker. Världen där denna trilogi utspelas ligger även till grund för rollspelet Agone, som Gaborit har varit med att utveckla.

I Les Chroniques des Crépusculaires får läsaren följa Agone, en ung adelsman som efter sin fars död måste bege sig till skolan Souffre-Jour för att uppfylla villkoren i testamentet. Där bedrivs undervisning i magi, vapenkonst och politiskt skuggspel, men Agone har redan bestämt sig för att leva som kringvandrande akademiker inom en annan orden. Motvilligt går han med på att tillbringa den föreskrivna veckan vid läroanstalten, men det visar sig bara vara början på en rad sällsamma händelser och vändningar.

Berättelsen har till formen drag av bildningsroman och huvudpersonen hinner förändras mycket under resans gång. Det är en oförutsägbar historia där man bland annat får besöka sjunkna katedraler, lära känna talande svärd och jaga över hustak tillsammans med gargoyler. Till de svagare bitarna hör personporträtten, som med undantag av huvudpersonen ibland tenderar att bli en aning ensidiga.

En melankolisk, lite tungsint atmosfär dominerar men är mest påtaglig i den första boken, som även framstår som starkast och mest helgjuten. Världen som vi möter består av ett nätverk av hertigdömen och städer och skulle möjligen kunna sägas ha mer gemensamt med Europa under barocken än den ofta mer medeltidsinspirerade fonden i anglosaxisk fantastik.

Les Chroniques des Crépusculaires (Souffre-Jour, Les Danseurs de Lorgol och Agone) är ett egensinnigt äventyr med intressanta miljöer och rekommenderas alla som vill stifta bekantskap med icke-anglosaxisk fantastik.

Tweet about this on TwitterShare on FacebookGoogle+share on Tumblr