Nattsvart, stjärnlöst

26 september 2012

Författare: King, Stephen

Serie: Fristående

Den här novellsamlingen är egentligen en novell och tre kortromaner som alla handlar om vår personlighets ”nattsida”; vad är en individ kapabel att göra om den utsätts för en tillräckligt pressad situation? Praktiskt taget vilka vidrigheter som helst, menar skräckmästaren. Ingen kan som Stephen King frammana en mycket obehaglig stämning, han börjar sina berättelsebyggen med en stabil grund där den helt vanliga miljön och de helt vanliga huvudpersonerna presenteras. De lever egentligen ordinära liv, letar efter rätt sorts batteri till fjärrkontrollen för att hinna se ”Two and a half men” på tvn, skyndar sig hem för att mata katten. Men naturligtvis är någonting fel, något hemskt är på väg att hända, Darcy hittar inga AA-batterier i garaget utan någonting betydligt otäckare som hennes man gömt undan. Och när Tess ska prova en ny väg för att komma hem snabbare får hon uppleva att genvägar kan vara senvägar på ett ytterst brutalt sätt.
Den första historien ”1922” är en bekännelse skriven av en nedbruten man om vad han gjort och fått sin tonårige son att hjälpa till med, ödesåret 1922. Wilfred James hustru vill sälja en bit mark hon har i sin ägo och flytta till närmaste stad men Wilfred gör vad som helst för att få fortsätta bruka sin gård. Men kan man utföra ett fasansfullt dåd och sedan bara fortsätta leva som vanligt, allt är ju förändrat? Samvetskvalen som drabbar fadern och sonen påminner om händelseutvecklingen i Zolas roman ”Therese Raquin” fast korsat med en Bonnie och Clyde-historia och en råttarmé därtill som tar sig in lite varstans.
”Storchaffisen” handlar om den halvkända författarinnan Tess som försöker tjäna lite extra på föreläsningsaftnar på bibliotek i småstäder. Det är på vägen hem från en sådan tillställning som hon möter en groteskt storväxt chaufför som, visar det sig, inte alls vill hjälpa henne byta däck vid en ensligt belägen, nedlagd affär mitt i natten, han har helt andra planer. King skämtar litet med sin egen genré när han låter Tess tänka att det är som i en sådan där film hon själv inte brukar vilja titta på. Bakom de skräckfilmsaktiga våldsinslagen och inflikade humoristiska vändningar har King stoppat in ett feministiskt budskap som lyser klart och ganska uppmuntrande.
”Schysst förlängning” är samlingens kortaste historia och den enda med något övernaturligt inslag. Streeter vet att han snart ska dö i cancer när han möter en märklig försäljare som påstår att han säljer förlängningar av alla möjliga sorter. Han heter Natas(och vad blir det baklänges?!) men han vill inte ha Streeters själ, ”allt” Streeter behöver göra är att välja ut någon annan som kommer att få överta all hans otur. Streeter väljer sin gamle bäste vän från high school som han egentligen hatar för att denne verkar ha lyckats med allt här i livet. Det är en intressant (och tämligen nedslående) tanke att livet faktiskt skulle vara rättvist eftersom somliga drabbas av olyckor medan andra har det bra: ”Slumpens lagar gynnar optimisterna, det kan vilken bankman som helst intyga. Saker och ting har en förmåga att jämna ut sig till slut.”
Samlingen avslutas med ännu en berättelse med en kvinna i centrum som konfronterad av något ofattbart hemskt upptäcker en ny sida av sig själv; hårdare och mer hämndlysten än hon någonsin kunnat ana. I ”Ett gott äktenskap” har King funderat på om hustrun till en seriemördare verkligen inte anat något, om mannen helt kunnat dölja sina mörkare drifter för sina närmaste. Hur väl känner man egentligen en annan människa? I ”Nattsvart, stjärnlöst” verkar huvudpersonerna inte ens känna sig själva, Wilfred skriver om att han tror att ”det inom varje man bor en annan, en främling, en Beräknande Man.” Tess talar med sig själv med olika röster, som katten Fritzy, gps-en ”Tom” eller en av sina listiga huvudpersoner i mysdeckarna hon skriver. Darcy har alltid tyckt att hennes spegelbild egentligen kanske visar En Annan Flicka i en Annan Verklighet.
Att läsa något av Stephen King är som att vrida om nyckeln i en bil som man kan lita på alltid startar och fortsätter spinna på tills man själv väljer var man vill parkera. Personteckningen och miljöbeskrivningarna är trovärdiga och spänningen infinner sig där den ska liksom den speciella King-kusligheten.

Tweet about this on TwitterShare on FacebookGoogle+share on Tumblr

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *