Bastion

20 september 2015

Tillverkare: Super Giant Games

År: 2011

Speltid: ca 8-10 tim

“Proper story suppose to start at the beginning. Ain’t so simple with this one. Now heres a kid whose whole world got all twisted, leaving him stranded on a rock in the sky. He gets up… sets of for the Bastion, where everyone agreed to go in case of trouble. Ground forms up under his feet, pointing the way, he don’t stop to wonder why.” – Rucks

Med det så har spelets mystiska berättare gjort det lättare för mig att sammanfatta berättelsen. Bara några få detaljer till behövs. Du spelar den mystiska karaktären The Kid som efter “the calamity” får i uppdrag av spelets mystiska berättare (det är oklart om The Kid kan höra honom eller inte, även om det lutar mot det förstnämnda) att bygga upp “the Bastion” (ditt huvudkvarter) genom att hitta “cores” utspridda i landet och besegra de monster som försöker stoppa dig och hitta de överlevande som inte blivit förvandlade till statyer av sot, om det finns några.

Detta låter väldigt mörkt, dystert och deprimerande men Bastion är ett väldigt vackert spel, kolla bara upp Jen Zees fantastiska designarbete NU! Det ger liv åt denna post-apokalyptiska värld. Det har en något retro känsla i perspektivet och spelstilen men mest i ekon. Men vad är Bastion? Det är Supergiant Games första spel och blev en kommersiell och kritisk hit och ett av de få indiespelen som släppts till alla plattformar. Det är ett arbete gjort med kärlek och omsorg och var en av de stora hjärtevärmande framgångshistorierna bland indiespelutvecklare.

Bastion är ett action-RPG där fokuset är på skicklighet snarare än loot. Som berättaren beskriver så faller marken oftast ner framför ens fötter, vilket gör navigation en aning svårt. Annars är designen helt felfri och varierad med alltid samma färgglada stil och underbara monsterdesign och fiendevariation. Stridselementen i spelet är kompetenta men knappast originella med dodge, block, hack och shoot, det gamla vanliga. Däremot har spelet många vapen och uppgraderingar som man kan hitta och pilla på väldigt mycket så att man kan drastiskt ändra sin spelstil på många sätt. Det är ett RPG, självklart finns det ett tech-tree som i det här fallet består av olika drycker du kan placera när du vill beroende hur du vill spela. Det är en XBOX port (vilket är sällsynt nog eftersom det flesta XBOX-indiespel till är skräp) så du kan spela med 360-kontrollen eller keyboard. Båda fungerar bra men med keyboard verkar karaktären bara kunna gå i åtta riktningar med tangentbordet, ett mindre problem.

Ofta i ett spel blir du tvungen att göra ett blint val utan att ha kunnat testa spelet och hittat en svårighetsnivå som passar dig. En av de mest originella aspekterna av Bastion är deras “shrine”-system där du kan be till gudarna och de gör dina fiender svårare att döda på många sätt. Gudarna är skitstövlar i den här världen. Shrine är en av de många byggnaderna man kan känna igen från RPGs men med en ny twist (The Lost and Found till exempel är i grunden en vendor men vad man egentligen gör är att man återskapar föremål som förstörts i the Calamity). Man kan bygga och uppgradera om man hittar “cores” som dessutom för berättelsen frammåt.

På tal om berättelsen så är det den och presentationen som är höjdpunkten i spelet trots hur ingående jag beskrivit spelandet. Berättaren är spelad av Logen Cunningham som har den coolaste och sexigaste röst som någonsin funnits i ett spel. Han har en väldigt “world weary western” stil som även ger spelet steampunk-och western-aspekter. Medan du spelar ger han kontext till sakerna som händer dig och berättar och hintar kring bakhistorien så man får större förståelse för världen och varför den är som den är.

Tyvärr är det allt jag kommer säga om berättelsen för den går ofta i oväntade riktningar med karaktärer som man förstår även när de gör hemska saker och ingen är egentligen “god.” Det är en mörk men vacker saga, ibland med psykologiskt djupt som sträcker sig över olika länder, världar och karaktärernas medvetande. Detta är ett av de bästa sätten för ett spel att berätta en historia som jag någonsin stött på.

Betyg: 4.5

Tweet about this on TwitterShare on FacebookGoogle+share on Tumblr

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *