Beyond Good and Evil

31 mars 2005

Tillverkare: UbiSoft

UbiSoft är ett företag som gör precis allt som går för att dra ut så mycket pengar som möjligt ur en spelidé. Istället för att komma med något som känns originellt, istället för att göra så att varje spel känns nytt, härmar de ständigt sig själva. Det är enligt mig bara ett bevis på dålig fantasi.
Splinter Cell blev en storsäljare, det var en total succé och spelet är bra. Därefter har UbiSoft kommit med flera titlar, bland annat XIII och Beyond Good and Evil. XIII är bra men det har ett stort problem; jag känner igen mycket från Splinter Cell. Ett problem som Beyond Good and Evil tyvärr också lider av. På något sätt känns det som om UbiSoft är alltför fästa vid Splinter Cell för att kunna släppa taget om det.

Beyond Good and Evil är ett äventyrsspel i stil med Zelda; man befinner sig i en värld som man vandrar runt i. Det är dock ett science fiction-spel snarare än ett fantasyspel, även om det innehåller element från båda genrerna. Precis som i The Wind Waker har man en båt till förfogande, det är dock ingen segelbåt utan en rostig skrothög som ständigt behöver uppgraderas.
Man spelar som en journalist vid namn Jade och med en kamera nära till hands letar hon ständigt efter nästa scoop. Hon finner det i form av en konspiratorisk poliskår och en hemlig organisation som gör allt för att avslöja den. Som reporter tar sig Jade in i den mystiska poliskårens olika högkvarter för att ta sina fotografier och avslöja sanningen för allmänheten. Det är en historia om utomjordingar som kidnappar människor, försvunna agenter och rymdraketer.

Innan spelet kom sade UbiSoft att någon sorts total frihet skulle finnas i det. Av det löftet ser jag inte särskilt mycket. Världen man är begränsad till är ganska liten, med en enda stad i mitten.
Trots att det är ett äventyrsspel finns det som sagt var flertalet inslag som stinker Splinter Cell lång väg; det är lika ofta man måste smyga förbi vakter osedd som man behöver lösa klurigheter i stil med Zelda. Visserligen är det kul att smyga ibland men i Beyond Good and Evil blir det snabbt upprepande och tråkigt. Ska jag spela ett bra smygarspel kör jag hellre Splinter Cell.
Men jag tycker inte att allt med Beyond Good and Evil är dåligt, nej, det finns mycket i spelet som är riktigt bra. Grafiken är tillexempel snygg, klar och färgstark. Och trots att UbiSoft kanske inte har varit originella märker man att de verkligen har ansträngt sig för att göra något välgjort och bra. Det är trots allt inte utan anledning det tog många år att utveckla det.

I stil med Mario 64, Super Mario Sunshine, Banjo Kazooie och Donkey Kong 64 finns det ett visst föremål man ska samla på, men det är inte stjärnor som i Mario utan pärlor. I regel brukar jag ogilla samlarspel och ser det endast som ett försök till att ta efter Nintendos dundersuccé Mario 64. Det blir också oftast mycket sämre. Men i Beyond Good and Evil utgör samlandet endast en liten del, och UbiSoft kan komma undan med det utan att jag sänker betyget. Samlandet känns till och med riktigt roligt, och gör ett annars ganska kort spel lite längre.

Det går att skaffa sig till Xbox, Gamecube, Playstation 2 och PC. Om jag inte hade spelat Splinter Cell eller XIII innan, och därmed inte heller upptäckt likheterna mellan dem, hade spelet fått en svag fyra. Nu får det nöja sig med en stark trea istället.

Tweet about this on TwitterShare on FacebookGoogle+share on Tumblr

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *