Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D

7 maj 2015

Tillverkare: Nintendo

År: 2015 (2000)

Speltid: 25 timmar

Landet Termina kommer om tre dagar att krossas under sin fallande måne. Invånarna i Klockstaden tycks fortfarande vara fullt upptagna med sina vardagliga bestyr, men oron ökar och fler och fler konflikter och problem uppstår. Majora’s Mask är ett tidsinriktat pusselspel som sätter de korta sidouppdragen i fokus. På många sätt skiljer det sig från andra spel i Zelda-serien. Det finns ingen prinsessan Zelda att rädda, de av ondskan övertagna templen går att räkna på ena handen och det välbekanta landet Hyrule är långt, långt borta. Spelet lanserades ursprungligen till Nintendo 64 år 2000 men har nyligen fått sig en uppfräschning och lanserats till den bärbara konsolen Nintendo 3DS.

Det mest särskiljande draget i detta spel är att varje del av spelet måste klaras av på en begränsad tid. Link har förmågan att vrida tillbaka klockan, men när klockan vrids tillbaka blir också alla goda gärningar ogjorda. Genom att samla på sig masker, melodier och föremål med olika förmågor lyckas spelaren gradvis ta sig närmare och närmare en lösning. Maskerna är ett annat bärande element i spelet: när Link tar på sig en av spelets 24 olika masker får han nya förmågor och egenskaper som hjälper honom att lösa problem eller ta sig till nya platser. Detta är också spelets centrala samlarmoment, där vissa masker krävs för att föra handlingen framåt medan andra är ren kuriosa som öppnar upp roliga scener eller gör spelet lite lättare eller bekvämare att klara.

Under de 72 timmar som spelet utspelar sig lever alla karaktärer sina egna liv och ägnar sig åt olika aktiviteter vid olika tidpunkter. I dagens spelvärld kan detta nog ses som vardagsmat, men när spelet först lanserades för 15 år sedan var det ett relativt banbrytande grepp. Många av karaktärerna har fascinerande, sorgliga, roliga eller knäppa historier och problem som Link kan hjälpa dem med. Handlingar får också konsekvenser för spelet: när Link till exempel checkar in på stadens hotell i någon annans namn kan han timmarna därpå se sin stackars namne sitta ute på gatan i regnet. Glädjen i att hjälpa karaktärerna är dessutom kortvarig och det är sorgligt att se dem vara tillbaka i sina bekymmer så snart klockan vridits tillbaka. Samtidigt finns det mycket att upptäcka och det här är verkligen ett spel för den som föredrar att utforska världen, prata med karaktärer eller engagera sig i mer eller mindre triviala sidouppdrag. Samtidigt har spelet också fyra tempel och en måne som alla bjuder på kvalitativa pussel-och-action-utmaningar av klassiskt Zeldasnitt, denna gång under tidspress. För den som inte är intresserad av sidospåren kan det kanske kännas lite torftigt, men sett som helhet är det här ett spännande och mångbottnat spel.

Grafiken har förbättrats ordentligt i 3DS-utgåvan vilket inte minst märks genom att alla rörelser är mer träffsäkra, något som i synnerhet märks i stridslägen. Spelet har också gjorts bättre anpassat för korta spelsekvenser genom till exempel fler sparpunkter. Ett stort nerbyte i mina ögon är försöket att göra bosstriderna mindre förutsägbara, genom att de inte längre följer ett givet anfallsmönster utan istället beter sig slumpartat och växlar mellan olika former av anfall. Detta tycker jag är en stor försämring eftersom det stör känslan av ökande svårighetsgrad i samband med att man kommer närmare och närmare slutet i en strid. Spelet har även uppdaterats så att samlarföremål, t.ex. de vilsekomna feer som gömmer sig i vart och ett av templen, inte längre finns på samma plats. (Men vem kommer ihåg var de fanns för 15 år sedan?)

På det stora hela är detta spel fascinerande, intressant, klurigt och vemodigt. Jag tycker inte att det håller lika hög kvalitet som sin nära föregångare Ocarina of Time (även detta utgivet i en 3DS-upplaga). När det är bra är det riktigt bra, men samtidigt är det lite för många knasigheter och händelser i spelet som man måste råka snubbla över snarare än att de känns väl inbundna i berättelsen. Jag rekommenderar spelet varmt men misstänker att den som är sugen på ett klassiskt linjärt Zelda-äventyr med grottpussel och slagsmål snabbt kommer att bli frustrerad och besviken.

Tweet about this on TwitterShare on FacebookGoogle+share on Tumblr

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *