Neverwinter Nights: Shadows of Undrentide

16 juni 2005

Tillverkare: Bioware, Atari

Jag vill bara inleda denna recension med att säga vilken enorm besvikelse det var att denna expansion inte var en fortsättning på originalspelet utan en helt ny berättelse. Visst, det kan vara fräscht att börja på en ny kula, men när man spenderat x antal timmar med att göra sin karaktär bra och mäktig vill man ju fortsätta att spela med den och använda all bra utrustning man samlat på sig. Eller?

I alla fall: handlingen är den gamla vanliga – vid spelets början håller man på att avsluta sin utbildning (kännes igen?) som man bedrivit under en tid hos den gamle dvärgen Drogan. Inte helt oväntat blir Drogans hus attackerat och diverse artefakter stulna. Naturligtvis bli det upp till dig att leta reda på dessa samt hitta de som anföll huset och samtidigt förgiftade Drogan.
Inte världens originellaste plot kanske, men den bjuder på några oväntade svängningar trots allt. Dock är den lama handlingen ett starkt minus.

NPCerna i detta spel är inte mycket att hänga i granen och man klarar sig bäst på egen hand. Emellertid finns det ett lysande undantag; Deekin! Nu snackar vi grejer! Detta är en karaktär som faktiskt kan mäta sig med storheter som Minsc från BG-serien och Morte (den flygande skallen) från Planescape:Torment. Enligt mitt tycke slår han tom dem båda. Eller vad sägs om en vilsen liten kobold bard som springer runt och oroar sig för om han borde vara ond eller god och kan komma med förfrågningar om man tycker att han borde byta namn. Det självklara valet för den cyniske rollspelaren är självklart: ”Yes. Change name to ’Deekin Diesalot’.. Jag fullständigt avgudar denna lilla krabat – han är helt oemotståndlig!
(Min erfarenhet av Deekin är dock baserad på användandet av honom i HotU, se kommande recension – förf anm)
Förutom att det är en helt ny story i denna expansion så har man även slängt in några nya skills, feats och prestige classes. Av skillsen är det en som sticker ut speciellt från de andra – tumble. Alla gamla (och nya?) D&D-rävar känner igen denna som ungefär ”rulla undan” eller liknande. Det är det också i detta spel – varje gång någon får en Attack of opportunity mot dig så slår du en tumblecheck för att se om du hinner undan – men här får man även +1 i AC var femte(!) rank man tar av denna skill. Detta gör den till en av spelets mer användbara skills.
På featssidan hittar man flera feats som man (läs jag) tycker borde vara med redan i orginalliret, exempelvis Spring Attack och Improved Iniative. Det är ganska många nya feats (30 stycken) och dessa allena gör _nästan_ spelet värt att köpa.
Prestige classes finns det fem av – Assasin och Shadowdancer torde vara de mer framträdande – och bidrar till ett roligare karaktärsbygge.

Om jag skall summera allt blir det på följande sätt: själva spelupplevelsen är en tvåa, men eftersom nya skills, feats och prestigeclasses tillsmammans med nya spells (över 50 stycken), monster osv lyfter upp helhetsbilden så blir det ändå en solid trea. Dessutom så sänker Deekin inte direkt helhetsbetyget.

Utgivningsår: 2003

Ordförklaringar
– Plot: Historia, story.
– D&D: Dungeons & Dragons är regelsystemet som spelet använder sig av.
– Feats: Ungefär ”egenskaper” exempelvis att man är extra snabb, speciellt bra med ett speciellt vapen etc.
– Skills: Färdigheter, exempelvis parera, övertala osv.
– Prestige classes: Klasser som man adderar efter att man uppfyllt vissa krav, exempelvis Dwarwen Defender, Champion of Torm osv.
– HotU: Hordes of the Underdark, den andra NWN-expansionen.
– Attack of opportunity: När man rör sig i en strid på ett sätt som inte är en del av striden, t ex försöker byta fiende, får fienden en ”gratisattack” på dig – en ” Attack of opportunity”.
– AC: Armor class, det värde man behöver slå över (med tärning eller datorgenererat) för att träffa sin fiende.

Systemkrav, minimum:
Processor: Pentium® II 450 MHz eller AMD K6 450 MHz
Operativsystem: Windows 98/ME/2000SP2/XP
RAM: 128 MB
Hårddiskutrymme: 600 MB (exlusive orginalspelet)
CD ROM- eller CD/DVD ROM-läsare: 8X
DirectX: 8,1
Grafikkort: 32 MB TNT2-klass OpenGL 1,2-kompatibelt grafikkort
Ljudkort: DirectX®-certifierat ljudkort
Multiplayer: IPX eller TCP/IP via LAN eller Internet
Multiplayer via modem: 56k (max två spelare)

Systemkrav, Biowares rekommenderade:
Processor: Pentium® III 800 MHz or AthlonTM 800 MHz
Operativsystem: Windows 98/ME/2000SP2/XP
RAM: 256 MB
Hårddiskutrymme: 2,0 GB
CD ROM- eller CD/DVD ROM-läsare: 8X
DirectX: 8,1
Grafikkort: NVIDIA GeForce2/ATI Redeon
Ljudkort: DirectX®-certifierat ljudkort
Multiplayer: IPX eller TCP/IP via LAN eller Internet
Multiplayer via modem: Bredband

OBS! Detta spel kräver original-NWN för att fungera!

Tweet about this on TwitterShare on FacebookGoogle+share on Tumblr

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *