Rogue Legacy

22 november 2015

Tillverkare: Cellar Door Games

År: 2013

Speltid: Varje runda: 10-20 minuter, Totalt: Ca 23 timmar

Vanligtvis när jag skriver en recension börjar jag med en presentation av historien och karaktärerna ect. Men bakgrundshistorien är så mystisk och minimalt berättad att själva spelandet är den största behållningen. Rogue Legacy är ett av de mer lyckade indiespelen som har blivit överflyttade till majoriteten av plattformar och blivit mycket älskad som hatad av många.

I Rogue Legacy är du en riddare som går in i ett slumpmässigt regenererat slott som ändrar sig hela tiden. Du dödar monster för xp, samlar guld, gör utmaningar och försöker döda de fem bossarna så att du klarar av spelet. Sedan blir du dödad och en av dina arvingar kommer ta över och kämpa sig in i slottet igen och så kommer det fortsätta tills du till slut blivit stark nog att döda bossarna och cykeln tar slut.

Det här spelet är hårt men det pushar för att du ska bli bättre på det. Det är en rogue-like trots allt, vilket betyder att den är svår och allting förändras. Du dör och spenderar pengar på uppgraderingar, nya klasser, hitta blueprints till smeden för nya rustningar och runor till häxan för trollformler. Tyvärr kan du inte samla pengar mellan rundorna för du måste ge alla pengar till Charon för inträda slottet. Arkitekten kan hindra slottet från att ändra sig för 40% av bytet, jag har aldrig använt honom, inte sett någon poäng med det och att få tillräckligt med pengar är inte lätt.

Även om 2D pixelkonst är överflödigt nuförtiden måste jag säga att det här spelet är fint med mycket färg, form och intressanta miljöer och monsterdesign även om de kan bli något receptiva (detta blir något hjälpt med den slumpmässiga genereringen). Det finns mycket karaktär i spelet, mycket humor och bra balans mellan de sorgliga elementen som faktiskt finns i spelet och de oväntade skratten som dyker upp. Alla dina ättlingar har sina roliga små karaktärsdrag från kroniskt pruttande till galenskap (deras varierande men samtidigt identiska design är också rolig att se). Musiken är också bra chipmusik som man tyvärr bara kan ändra om man hittar en jukebox men där finns det mycket att hitta.

Det är ett 2D action-platformspel som är enkelt men väldigt taktiskt, du kan pausa när du vill för att se monstrens status. Väldigt långsam action som magin ibland kan vända till din fördel. Och det är roligt. När jag dör varje runda vill jag genast göra en ny för jag vet att jag kan överträffa mig själv. Det skulle vara tråkigt om det inte fanns ett mål i slutändan men eftersom det gör det och uppgraderingarna är så bra i progression är det ett spel jag hjärtligt kan rekommendera. Eftersom varje session är så kort är det ett spel du kan spela ett par gånger per dag vid lunchrasten utan att det behöver vara något mer.

Tweet about this on TwitterShare on FacebookGoogle+share on Tumblr

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *