The Wolf Among Us: A Telltale Game Series

20 september 2015

Tillverkare: Telltale Games

År: 2013

Speltid: 8-9 tim

“Your not as bad as everyone says you are.” – Faith

Bigby Wolf brukade vara Stora Stygga Vargen, nu är han sheriff över de landsflyktiga sagofigurerna i Fabletown, New York. Efter att ha räddat en prostituerad från den fulle jägaren “Woodys” vrede blir han och Snövit indragna i ett mordmysterium som kommer ta honom till Fabletowns mörkaste delar där de mest utsatta har en historia att berätta. På sin resa kommer han bli tvungen att ta ställning till statens problematiska immigrations- och deportationssystem som kan göra bästa vänner till värsta fiender och i värsta fall starta ett krig.

Telltale Games har åtagit sig att än en gång göra en fantastisk adaption av en känd serietidning, nämligen Fables av Bill Willingham (man döpte förmodligen om namnet för att inte förväxlas med Fable). Slutet på The Walkning Dead fick mig att gråta och Telltale leverar än en gång vad som i grunden är en interaktiv film med de viktiga valen som vi älskar och fruktar. Med en gång kan jag säga att premissen i fråga är mer intressant än zombieapokalypsen The Walking Dead och genrekombination av fantasy och hårdkokt detektivhistoria är genial.

Det krävs inte många ord för att beskriva själva spelet och dess mekanismer. WASD för att för röra sig, kontrollen är något klumpig och klicka för att plocka upp saker som i alla point and click. Man har alternativ för hur man ska interagera med vissa föremål vilket kan ge lite olika resultat. Det finns ett mindre utredningselement men det är svårt att misslyckas, det mesta handlar om hur uppmärksam man är i stunden och lägger ihop 2 och 2.

Man har quick time events som man kan misslyckas antingen i jakt eller i slagsmål. Men det mesta av spelet består av scener och val av dialoger, vissa som är mest för rollspelets skull och vissa som drastiskt förändrar spelet och karaktärernas relation till dig. Det är en formula Telltale har arbetat fram och kritiserats för sin fortsatta användning av men som de bemästrar till fullo. Inte många spelutvecklare fokuserar på berättelsen som de gör och nertonandet av spelmekanismerna i deras spel kan antingen ses som något nytt eller som att något saknas. Som någon som kommer främst från litteraturen och gillar att prova nya saker så är jag okej med det.

Som du kan se har spelet en färgglad seriebaserad stil full av intressanta färger, skuggeffekter och intressant stiliserad karaktärsdesign kring de magiska varelserna man möter och interagerar med. Musiken är awesome och varje avsnitt har sitt eget intro och recap som en TV-serie. Koordineringen av karaktärerna är fantastisk, speciellt i slagsmålsscenerna, och rörelserna känns väldigt realistiska förutom ibland i kamperna. Eftersom fables är så svåra att döda så är slagsmålen så extrema och blodiga vilket bidrar till spelets väldigt vuxna ton. Det är ett väldigt mörkt spel, full av prostitution, orättvisor och död. Bigby Wolf är ett vrak, ensam, deprimerad, fast mellan de rika i Woodlands och resten av Fabletown. Han måste skydda de få vänner han har och längtar efter Snövit men är fast i sin roll som den klassiska detektiven med torr humor. De har en trevlig relation som kompliceras av deras förändring som sker på grund av förändringen runt omkring dem.

Men hur är berättelsen? För i slutändan är det berättelsen som som håller upp hela spelet och de val man gör för att forma den. Som tur är berättelsen riktigt bra, faktiskt bättre än Fables med intressanta karaktärer som oftast blivit del av hemska omständigheter, antingen av eget val eller på grund av omständigheter då det inte fanns någon hjälp till hands. Det är en historia om utsatthet och ansvaret som tynger de som gör sitt bästa för att skydda, full av oväntade vändningar. Man kan inte rädda alla men göra sitt bästa för att straffa de som försöker utnyttja andra och komma undan med det.

Tweet about this on TwitterShare on FacebookGoogle+share on Tumblr

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *